Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Ενα πιάνο στο δάσος..μια σπουδαία ταινία στο Εκοκιντς

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜANGA
Manga είναι η ιαπωνική λέξη που χαρακτηρίζει τα κόμικς. Η λέξη αυτή αποτελείται από δύο ιδεογράμματα που σημαίνουν «αυθόρμητες τυχαίες εικόνες». Εκτός Ιαπωνίας η λέξη αυτή χρησιμοποιείται για να περιγράψει τα κόμικς των Ιαπώνων και συχνά την βιομηχανία γύρω από αυτά. Τα Γιαπωνέζικα κόμικς έχουν αρχικά τις ρίζες τους στα παραδοσιακά είδη σχεδίου και ζωγραφικής, στην συνέχεια αρχίζουν να επηρεάζονται και από τα αμερικάνικα πρότυπα, και παίρνουν την σημερινή μορφή τους μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η θεματολογία των manga είναι πολύ μεγάλη όπως θα διαπιστώσουμε και στην συνέχεια, συχνά οι οπτικές αυτές αφηγήσεις μεταφέρονται στην οθόνη με την μορφή anime. Στα anime οφείλεται ένα μεγάλο ποσοστό επιτυχίας της επέκτασης και γνωστοποίησης των manga εκτός Ιαπωνίας. Η ιστορική αναδρομή που ακολουθεί περιγράφει την πορεία τους από την εποχή που δημιουργήθηκαν μέχρι και σήμερα.

Η ταινία PIANO FOREST που παρουσιάζουμε φέτος είναι ένα κλασικό anime όπως αποκαλούν τα κινούμενα σχέδια οι Ιάπωνες.
Τα anime σαν σχεδιασμός κατάγονται από τα σχεδια magna.
Τα Manga και anime δημιουργούνται από Γιαπωνέζους για τους Γιαπωνέζους και συναντάμε σε αυτά παραδόσεις και ευαισθησίες του Γιαπωνέζικου πολιτισμού.
Η λέξη manga εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και χρησιμοποιήθηκε από τον μεγάλο Ιάπωνα ζωγράφο της εποχής, Hokusai για να περιγράψει τα κωμικά του έργα. Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι οι ιστορίες του Hokusai δεν ήταν οι πρώτες που περιείχαν αστείες εικόνες, ήδη από το 12ο αιώνα σώζονται σύντομες ιστορίες γνωστές ως «Gi-Ga». με αστείες εικόνες.
Στα τέλη του 18ου αιώνα η οικονομική ανάπτυξη της μέσης τάξης αστών και εμπόρων, καθώς και η τεχνολογική ανάπτυξη έδωσαν την ώθηση για την δημιουργία manga με ιστορίες για ενήλικες τα λεγόμενα Kibyoushi.

Στα τέλη του 19ου αιώνα επηρεασμένα από τον δυτικό πολιτισμό τα manga απόκτησαν φόρμες που μιμούνταν τα δυτικά κόμικς και έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή. Μέχρι και το πρώτο μισό του 20ου αιώνα τα manga ήταν κυρίως κωμικά. Βέβαια δεν έλειπαν και τα manga ενημερωτικού, εκπαιδευτικού και προπαγανδιστικού περιεχομένου. Τέτοια manga χρησιμοποιήθηκαν κυρίως από την κυβέρνηση της αυτοκρατορικής Ιαπωνίας ως σχολικά βοηθήματα για μαθητές. Ακόμα ενημέρωναν τους επαγγελματίες για θέματα σχετικά με οικονομικά και πολιτικά ζητήματα. Επίσης χρησιμοποιούνταν για να ενισχύσουν τον εθνικιστικό χαρακτήρα των στρατιωτών και πολιτών.
Η επανάσταση στον κόσμο των manga οφείλεται στον αποκαλούμενο και ως τον «πατέρα» των manga τον Οsamu Tezuka. Ο Τezuka ήταν επηρεασμένος από τον δυτικό κόσμο και μεγάλος θαυμαστής του Disney, κάποια χρόνια είχε δουλέψει και κοντά του.. Γεννημένος το 1928 και γιατρός στο επάγγελμα, ο ίδιος είχε διαφορετική άποψη για το τι ήθελε από τα manga.Το πρώτο βιβλίο του με τίτλο «Shin-Takarajima» (New treasure island) εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Robert Louis Stevenson κυκλοφόρησε το 1947και προκάλεσε αίσθηση στους αναγνώστες του από τις πρώτες κιόλας σελίδες.

Οι σχεδιαστικές καινοτομίες του Τεzuka σηματοδοτούνται από μορφές όχι και τόσο ρεαλιστικά δοσμένες, η γραμμή του είναι καθαρή, οι φιγούρες «ελαστικές» και «ζωηρές» γεμάτες σπιρτάδα και πολλές φορές με καρτουνίστικο όσο και καρκατουρίστικο τρόπο απεικόνισης. Μάτια μεγάλα και μικρή μύτη.
Μετά την επαναστατική αλλαγή την οποία σηματοδότησε ο Tezuka πολλοί καλλιτέχνες που ακολούθησαν τα βήματά του στον χώρο και τα έργα τους είχαν ευρεία αποδοχή από το κοινό το οποίο διευρυνόταν κοινωνικά και ηλικιακά!

Τα manga και στην συνέχεια τα anime έχουν κάποια χαρακτηριστικά τα οποία τα κάνουν να ξεχωρίζουν από τα αλλά κινούμενα σχέδια. Το πιο σημαντικά τους χαρακτηριστικά είναι τα μεγάλα και εκφραστικά μάτια των χαρακτήρων. Τα μάτια των ηρώων σε ένα anime είναι τις περισσότερες φορές (όχι πάντα όμως) αρκετά μεγάλα και με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια. Κατά κύριο κανόνα τα μάτια δίνουν συναισθήματα σε ένα χαρακτήρα, γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται ως «παράθυρα της ψυχής». Το μέγεθος και η μεγάλη λεπτομέρεια εκφράζουν πολύ πιο εύκολα τα συναισθήματα.
Σε αντίθεση με τα μάτια η μύτη και το στόμα δεν έχουν μεγάλη λεπτομέρεια και είναι μικρά σε μέγεθος. Στοιχεία που ο Tezuka δανείστηκε από τον Disney.
Εκτός από τα μάτια μεγάλη λεπτομέρεια δίνεται στα ρούχα και τα μαλλιά των ηρώων ενός anime. Ο συνδυασμός λεπτών και εντόνων γραμμών, καθώς επίσης και των σκιάσεων, δίνουν μια ξεχωριστή αληθοφάνεια. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό των μαλλιών στα anime είναι ότι αψηφούν τη βαρύτητα και μπορούν να έχουν ασυνήθιστα χρώματα για τον «πραγματικό» κόσμο, χρώματα όπως ροζ, πράσινο, μοβ κ.α. Εκτός όμως από τα χαρακτηριστικά των ηρώων τα anime έχουν προσεγμένη λεπτομέρεια γενικά και σε όλα τα σχέδια. Τοποθεσίες, κτίρια, αυτοκίνητα και τα διάφορα άλλα στοιχεία που πλαισιώνουν τους ήρωες.

Τα manga δεν θεωρούνταν μόνο παιδικά γιατί δεν είναι. Οι καινοτόμες ιδέες και δημιουργίες προσέγγισαν κάθε ενδιαφερόμενο. Ωστόσο ο κυριότερος παράγοντας έκρηξης της ανοδικής τους πορείας οφειλόταν στη ταχεία μεταπολεμική ανάπτυξη όλων των μέσων μαζικής ενημέρωσης
Τα πρώτα εβδομαδιαία παιδικά περιοδικά κυκλοφόρησαν από το 1956 στα οποία τα manga κατέληξαν να αποτελούν το 50% του περιεχομένου τους. Τα περιοδικά αυτά είχαν απόλυτα ψυχαγωγικό περιεχόμενο και τα επιμορφωτικά θέματα είχαν εκλείψει.
Σήμερα τα manga απευθύνονται προς κάθε ενδιαφερόμενη ηλικιακή και κοινωνική ομάδα και η βιομηχανία τους έχει κερδίσει τις αντίστοιχες των άλλων κύριων ανταγωνιστών τους, των Η.Π.Α. και Γαλλίας.
Tα manga και τα anime είναι πολύ δημοφιλή στον δυτικό κόσμο, πράγμα που δεν συμβαίνει για τα δυτικά comics και animation τα οποία δεν τα εκτιμουν στην Ιαπωνία. Φαίνεται πως οι κοινωνικές τους δομές δεν τους επιτρέπουν να αφήσουν την φαντασία τους ελεύθερη και να πετάξουν μαζί με υπερήρωες σε φανταστικούς κόσμους.
Τα τυπικά δυτικά comics και animation δίνουν έμφαση στο εξωπραγματικό. Οι ήρωες είναι εξωστρεφείς ατομιστές με υπερφυσικές δυνάμεις. Τα Cartoons αναφέρονται σε ζώα με ανθρώπινες συμπεριφορές και φανταστικούς χώρους. Ανεξαρτησία, αυτονομία, δύναμη και σαφείς διαχωρισμοί ανάμεσα στην φαντασία και την πραγματικότητα χαρακτηρίζουν τα δυτικα κόμικς.

Τα τυπικά Γιαπωνέζικα comics και animation δίνουν έμφαση στην αίσθηση της πραγματικότητας
Οι ήρωες είναι γήινοι καιοι πράξεις τους αληθοφανείς. Η ιστορία πάντα στοχεύει στην ταύτιση των αναγνωστών –θεατών με το έργο.
Αυτά τα στοιχεία τα αναγνωρίζουμε στον Γιαπωνέζικο πολιτισμό.
Ομοιογένεια, ενδοσκόπηση, αίσθημα ευθύνης στο κοινωνικό σύνολό και αυτοθυσία.

ΤΟ ΠΙΑΝΟ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ

Χώρα: Ιαπωνία
Διάρκεια: 97‘
Σκηνοθεσία: Makoto Isshiki
Επικοινωνία:

Πάμε να ζήσουμε μαγευτικές στιγμές κοντά στο πιάνο που βρίσκεται στη μέση του δάσους και παίζει μόνο όταν αγαπάει τον πιανίστα που ακουμπάει τα πλήκτρα του. Πάμε να ζήσουμε την ιστορία μιας φιλίας ανάμεσα σε δύο αταίριαστα αγόρια στη Μουσική.
Ας θυμηθούμε όλη την περιπέτεια βλέποντας τις εικόνες. Αυτό το σύγχρονο manga κινούμενο σχέδιο μας δίνει ξεχωριστής ομορφιάς εικόνες και μουσική και μας ταξιδεύει εκεί που μόνο η μαγική αφήγηση μπορεί να φτάσει.


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΒΙΒΛΙΟ
To «Ρiano Forest» εκδόθηκε ως σειρά επεισοδίων το 1998 από τις εκδόσεις Kodansha. Τα επεισόδια που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα φτάνουν τους 15 τόμους. Η σειρά προσαρμόστηκε το 2007 σε ιαπωνική ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους από τον σκηνοθέτη Masayki Kojima και την εταιρεία παραγωγής Madhouse. Στην ταινία ακούστηκαν εκτελέσεις του γνωστού Ρώσου παινίστα Vladimir Ashkenazy.Για όσους δεν είστε εξοικειωμένοι με το πιάνο ή με γνωστούς συνθέτε, μην φοβάστε. Υπάρχουν άφθονες σκηνές που θα σας βάλουν στο κλίμα, εξοικειώνοντάς σας με τα βασικά και η σονατα Κ.310 του Μότσαρτ ακούγεται πολλές φορές αφού είναι από τα βασικά κομμάτια που χρησιμοποείται σε όλη στην ταινία. Δεν υπάρχει βέβαια τίποτα το υπερφυσικό στην ταινία, αλλά μας προσφέρει μια καταπληκτική, πλούσια ιστορία και μας θυμίζει ότι το να κάνουμε πράγματα που απολαμβάνουμε, αποφέρει πολύ καλύτερα και ικανοποιητικά αποτελέσματα από τα να κάνουμε πράγματα που μας έχουν αναθέσει ή και υποχρεώσει να κάνουμε.

Η ταινία ήταν υποψήφια το 2008 για το Διεθνές Βραβείο της Ακαδημίας Κινουμένων Σχεδίων της Ιαπωνίας. Το 2008 ήταν υποψήφια στην κατηγορία Θεατρικής Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων της Ανεσύ (Γαλλία). Η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στον Καναδά/Βόρεια Αμερική το 2008 στο Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων του Waterloo.

To «Ρiano Forest» κέδισε το βραβείο καλύτερου manga για το 2008 στο Ιαπωνικό Φεστιβάλ
Η ταινία βγήκε αρχικά στην 9η θέση του Ιαπωνικού box office* τη μέρα που άρχισε να προβάλλεται, μια θέση ασυνήθιστα ψηλή για ταινία κινουμένων σχεδίων. Μέχρι το τέλος του χρόνου είχε αποφέρει το ποσό των 1.555.297 δολλαρίων και κατατάχθηκε στην θέση 119 στο ετήσιο box office της Ιαπωνίας.

* Βox office σημαίνει κατάλογος κατάταξης των ταινιών ανάλογα με τον αριθμό εισητηρίων που εξασφαλίζουν.

ΣΚΕΨΟΥ ΤΩΡΑ ΕΣΥ. Και βρες στο νου σου τις σκηνές που σου θυμίζουν οι εικόνες. Μπορείς να διηγηθείς όλη την ιστορία
Media Art.
© 2007 Makoto Isshiki / THE PIANO FOREST Film Partners

Δεν υπάρχουν σχόλια: